Az egyetlen nemzeti fapados

2008.12.18. 11:30

Miféle ország az olyan, ahol a nemzeti légitársaság fapadosként definiálja magát és szoros árversenyben van egy nála sokkal nagyobb, de cégvezetését tekintve szintén honos légitársasággal? Ez Írország: ne lepődjünk meg, hogy a nagy nemzeti légitársaságok mellett jobbára ismeretlenül létező AerLingus más stratégiával próbál életben maradni, mint a nagyok (BA, Lufthansa, Air France stb.).

Írország a fapados utazás gondolatának egyik valószínű szülőhazája, amiről már a Bede is megírta, hogy kétségtelenül menő dolog. A korlátozott szolgáltatások és a reptéri illetve kabinbéli szumóvresztling lelkes hívei is elismerik azonban, hogy vannak a légi utazásnak bizonyos kényelmi előfeltételei, amelyeknek a hiánya még a mégoly türelmes utasokat is a végletekig képes felbosszantani. Az első és kétségtelenül legostobább dolog a klasszikus fapadosokkal (és különösen a fapadosok közül toronymagasan legköcsögebb Ryanairrel) a piti és értelmetlen lehúzások tömkelege, amelyek az utazó életének megkeserítését célozzák. Ilyen például a magunkkal vihető csomagok mennyiségének értelmetlen (és a súlyának érthető, de ostobán kialakított) szabályozása, a repülőgépre való felszállás értelmetlen misztifikálása és az ezzel járó tülekedés, az isten háta mögé kettővel eldugott tehénlegelők használata reptérként ésatöbbi.

Amikor a sors Írországba vetett még erős fenntartásokkal viseltettem az AerLingus iránt. Ámde az eltelt időben rá kellett jönnöm, hogy ők - és szinte csak ők - csinálják jól. Egyrészt a jegyáraik teljesen versenyképesek a Ryanairrel és következésképpen minden más légitársasággal is. Ez persze nem jelenti azt, hogy feltétlenül olcsóbbak, de az akción kívüli, "standard" jegyáruk például a Dublin-Budapest viszonylaton 17 € körül van, ellentétben a Ryanair 29.99 €-s árával (ettől lefelé rendszerint csak akciós árral tér el a Ryanair). A reptéri illetékeket megvizsgálva könnyen belátható, hogy nincs egetverő különbség, hiszen Dublinban csak egy reptér van, Budapesten pedig a T1 (egyébként nagyon szépen megcsinált) terminál és bármelyik 2-es terminál árai között minimális a különbség. (Hisztiztek is a fapadosok emiatt eleget. Itt egy régi, de jó cikk a Ryanairnek a magyar piacra való bevonásáról). Ellentétben azonban a Ryanairrel az AerLingusnál nincs alapjáraton gusztustalan lehúzás és szopatás:
1. A mai napig felvihető a gépre a kézipoggyász mellett egy laptop, ami nagy segítség (ie. nem kell a laptopot belegyömöszölni a kézipoggyászba).
2. Ellentétben a Ryanairrel a tranzitban vásárolt cókmók szintén nem számít külön kézicsomagnak. Ezt persze a lowlife utazóközönség ostobaságai miatt vezette be a Ryanair (a fedélzetre felvitt több üveg whiskey össze talált törni az úton...), de akkor is kétségtelenül köcsög húzás.
3. 15 helyett 20 kilo feladott csomagod lehet és nem balhéznak a 20.68 kilonak mutatja a mérleg, illetve esélyt adnak, hogy kivegyél belőle valamit, ha szükséges. Nem tűnik egetverőnek az 5 kilos különbség, de higgyétek el, alapvetően tudja megváltoztatni a napodat a Ryanaires check-in személyzettel folytatott túlélőharc.
4. A XXI. században és a teljesen komputerizált repülés korában nem kell könyösökkel és térdesekkel helyet foglalnod magadnak a gépen. Ha csak a reptéren döntesz, hogy hol akarsz ülni, akkor az nem kerül pénzbe (ha már előtte kiválasztod a helyed, az sajnos már díjköteles).
5. Komment nélkül: kerékpár Budapest - Dublin útvonalon. AerLingus: 30 € -- Ryanair: súlytól függően (egy Giant King's Parkom van), de túlsúlyként számít: 57 €.

Jóllehet a Ryanair gengszterekből álló vezetősége már rég próbálja bekebelezni az AerLingust (a részvények 30 %-át ők birtokolják), de eddig a menedzsment és a részvények 25 %-ával rendelkező állam mereven ellenállt ennek. Remélem ez így is marad. Addig is, ha Írországba repültök, akkor nézzetek rá az AerLingus honlapra is -- könnyen lehet, hogy azzal jártok jobban.


 

A bejegyzés trackback címe:

https://slainte.blog.hu/api/trackback/id/tr24829567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása